In Defensa del territori, Energia

Una nova i definitiva sentència judicial anul·la l’autorització pel parc eòlic de Sant Julià a la Jonquera

La tercera i definitiva sentència dóna part de raó a la denúncia de la IAEDEN-Salvem l’Empordà i deixa sense efecte l’autorització administrativa i la declaració d’impacte ambiental favorable. La muntanya de Sant Julià a la Jonquera se salva de 17 aerogeneradors de 125m d’alçada.

Celebrem aquesta nova victòria en la lluita per un canvi de model energètic que des de la IAEDEN-Salvem l’Empordà defensem a nivell local. El projecte de parc eòlic de Sant Julià, com tots els projectes de macro-parcs eòlics que s’han presentat fins el moment a la comarca, no respon als criteris per a la implantació d’energies renovables que reclamem. Apostant pel canvi de model energètic, aquesta implantació requereix una ordenació racional i respectuosa amb el territori i una planificació global que optimitzi l’aprofitament de tots els recursos, l’ús de les tecnologies més adequades d’acord a criteris tècnics, econòmics, de conservació de l’entorn, de respecte a la qualitat de vida i la consideració d’un just repartiment de la riquesa generada per al territori. Recordem que junts amb altres entitats del territori i per concretar aquests criteris, el novembre de 2011 vam redactar un Document de posicionament sobre la implantació d’energies renovables a l’Alt Empordà que podeu consultar a la nostra web.

Celebrem, doncs, aquesta sentència que imposa, en aquest cas, els criteris ambientals i els valors naturals que en el projecte de parc eòlic de Sant Julià es van ignorar. Lamentem, però, que altra vegada hem hagut de recórrer a la justícia per demostrar aquesta negligència atès que la Generalitat va acceptar l’estudi d’impacte ambiental favorable dels promotors i va donar l’autorització al projecte.

Han calgut 10 anys i més de 10.000€ per demostrar que l’administració no respecta les seves pròpies lleis ambientals. Finalment ha estat possible també gràcies a la voluntat i paciència d’una bona part de la societat civil de la Jonquera, que des del primer moment ha defensat la muntanya de Sant Julià. Les aportacions de les entitats GAT (Grup d’art i treball), Associació Cultural i Esportiva Jonquerenca, Centre Excursionista Jonquerenc, i del grup local d’ERC han contribuït a portar aquest llarg procediment fins al final.

Aquesta nova sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) rectifica una sentència anterior, del mateix Tribunal, que la IAEDEN-Salvem l’Empordà va recórrer al Tribunal Suprem. Recordem els antecedents:

> El 2002 l’empresa Windmaster Spain SL va presentar un projecte d’un parc eòlic al paratge de la muntanya de Sant Julià de la Jonquera. El projecte es va modificar durant la seva tramitació i finalment plantejava 17 aerogeneradors de 125m d’alçada (torre de 80m i aspes de 90m de diàmetre) i una línia d’evacuació de 24,5km. Entitats i partits de la Jonquera, conjuntament amb la IAEDEN-Salvem l’Empordà, es van oposar a aquest projecte però el 2006 la Generalitat el va autoritzar. Quan també es van desestimar els recursos contra aquesta autorització, vam presentar un contenciós administratiu al TSJC el 2007.
> El 2011 el TSJC va dictar sentència desestimatòria del recurs basada en què no havíem provat les greus afectacions ambientals que havíem denunciat. Tot i haver proposat la pràctica d’una prova pericial per part del Consell de Protecció de la Natura* sobre l’impacte ambiental del Parc i les afectacions a l’avifauna, el TSJC, va admetre la prova pericial però va ordenar que l’executés un enginyer industrial. Considerant que aquest no serviria per dictaminar sobre els temes d’impactes ambientals, i també per l’elevat cost que suposaria aquest informe, vam impugnar el canvi arbitrari del pèrit per part de la Sala fins a quatre vegades. I després de la desestimació d’aquests quatre recursos per part del TSJC vam renunciar a la prova en la forma imposada pel TSJC. Va ser llavors que el TSJC va dictar la sentència desfavorable.
> Contra aquesta sentència, el 2012 vam presentar un recurs de cassació davant del Tribunal Suprem, basat en nombrosos motius, si bé el primer era que el TSJC ens va deixar indefensos en denegar-nos l’aportació d’una prova pericial per una institució científica adient i també per imposar arbitràriament un expert fora de les nostres possibilitats econòmiques i de titulació inadequada.
> A l’estiu de 2015, el Tribunal Suprem ens va donar la raó, revocant la sentència del TSJC i ordenant-lo d’obrir de nou el procediment judicial, practicant aquesta vegada la prova pericial per part del Consell de Protecció de la Natura, és a dir, en la forma que nosaltres havíem proposat.

El Consell de Protecció de la Natura va presentar el seu informe el gener de 2016 i, basant-se en aquest informe com a prova pericial, ara el TSJC ha admès una part dels nostres arguments que eren i són:

1. La falta de propostes d’alternatives d’emplaçament.

2. La falta d’anàlisi i dades sobre l’afectació a la tortuga mediterrània com a espècie amenaçada.

3. La manca d’anàlisi de l’efecte sobre el Pla de recuperació del trencalòs.

4. La falta d’un estudi acurat dels efectes sobre les rutes migratòries de les aus i la improcedència de posposar-lo.

5. L’estudi massa genèric de l’impacte sobre sobre flora.

6. La improcedència de preveure a la Declaració d’Impacte Ambiental els canvis d’ubicació de 12 dels 17 aerogeneradors sense avaluar els impactes en les noves ubicacions.

7. Que l’Estudi d’Impacte Ambiental oferia dades genèriques i parcials que no feien possible avaluar de manera adequada l’impacte ambiental del projecte de parc eòlic.

Per tot això, la nova sentència anul·la la resolució de 21 d’abril de 2006 de la Generalitat que va atorgar l’autorització per instal·lar el Parc eòlic, la resolució de 16 de Juliol de 2007 que va desestimar el recurs d’alçada de la IAEDEN-Salvem l’Empordà i també anul·la la Declaració d’Impacte Ambiental del projecte. A més, ordena que caldrà retrotraure les actuacions i en el seu cas repetir l’avaluació ambiental amb totes les dades que hi mancaven per poder avaluar l’impacte ambiental real del parc eòlic projectat.

Esperem que aquesta sentència serveixi també de precedent per als altres projectes de macro-parcs eòlics que es pretenen instal·lar a les Salines-Bassegoda i l’Albera, a banda i banda del pas del Pertús que ja està prou castigat per les grans infraestructures.

Empordà, 21 de juny de 2017

*El Consell de Protecció de la Natura és l’òrgan consultiu en matèria de protecció de la natura i del paisatge, creat per la Generalitat amb la Llei 12/1985 d’Espais Naturals amb l’objectiu d’assolir la conservació i la millora de la diversitat, la riquesa i la productivitat dels sistemes naturals de Catalunya, en el marc de la protecció del medi ambient i de l’ordenació racional i equilibrada del territori.