In Comunicat, PRUG DEL PN DEL CAP DE CREUS

Amb data 30 de juliol s’acaba de publicar al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya l’ordre  d’aprovació del Pla rector d’ús i Gestió del Cap de Creus. 

És el moment més adient per fer la nostra valoració. En aquest sentit, reconeixem l’enorme esforç de gestió realitzat i la bona voluntat manifestada en tot moment per part dels tècnics responsables  de la tramitació del PRUG del Cap de Creus, així com per part del director del parc. També  admetem que suposa una passa important respecte a la situació d’indefensió quasi total en què  s’ha estat trobant fins ara la part marina d’aquest parc.  

No obstant això, el document que s’ha acabat aprovant no deixa de ser un document de mínims, fent-nos perdre l’oportunitat de fer de Cap de Creus un espai exemplar i d’excel·lència pel que fa a la gestió de la seva part marina. Ha estat fruit de la por mostrada pels càrrecs polítics pertinents davant d’aquells sectors disposats a no renunciar a tot un seguit de privilegis econòmics i/o d’ús sobre l’àmbit marí del parc. Ho agreuja l’escassa confiança demostrada en les propostes  presentades per part dels sectors científic i conservacionista.  

En definitiva, des de la IAEDEN-Salvem l’Empordà lamentem que aquest PRUG: 

  • A) No ofereixi prou garanties per la seva correcta implementació, en la mesura que no desplega un programa de vigilància prou explícit, ni se suporta en unes normes sancionadores prou dissuasives 
  • B) Eviti qualsevol referència als compromisos contrets per a la descarbonització de la nostra mobilitat destinats a mitigar els efectes del canvi climàtic 
  • C) Abordi amb no massa audàcia el repte de lluita contra la pèrdua de biodiversitat que clama per la protecció del 30% dels ecosistemes marins (COP15- Montreal i COP16-Cali). 

En concret, i per tal d’acostar-se a cert grau d’excel·lència i exemplaritat, aquest PRUG hauria  d’haver inclòs, entre altres aspectes: 

1. El foment explícit de la navegació amb embarcacions no motoritzades, silencioses i tan petites  com ho permetin els límits de la seguretat 

2. La prohibició de les motos nàutiques en tota l’extensió del parc (amb les excepcions de la  prestació de serveis públics de salvament marítim i altres emergències) 

3. La declaració de les 3 Reserves Naturals Parcials com a zones sense cap classe de pesca  (tanmateix, i com mesura d’adaptació, es podria autoritzar la continuïtat de la pesca professional  artesanal dins d’alguna d’aquestes RNP durant els 4 anys de vigència d’aquest primer PRUG)  

4. L’obligació que la pesca amb canya practicada fora de les RNP fos exclusivament en la  modalitat de “pesca sense mort” (amb l’horitzó d’una prohibició definitiva) 

5. La prohibició de la caça submarina en tota l’extensió del Parc de Cap de Creus 

6. Un pla de limitació a la capacitat de càrrega per al fondeig d’embarcacions recreatives, així  com determinar el nombre màxim d’embarcacions, d’escafandristes i d’immersions en cada zona 

7. Un programa detallat d’objectius de vigilància que, a més a més, concreti els mecanismes de coordinació entre els òrgans de gestió i els cossos policials encarregats de dur a terme les tasques de vigilància. 

8. Certs principis d’eficàcia i d’eficiència que evitin la burocratització injustificada dels tràmits administratius, així com les normatives massa complexes que dificultin l’efectivitat de les tasques de vigilància per part dels cossos policials. 

Segons hi consta en el document, aquest PRUG s’hauria de revisar, modificar i actualitzar quatre anys després de la seva aprovació, cosa que no deixa de representar una nova oportunitat per  impulsar aquest parc cap a l’excel·lència i l’exemplaritat.  

Serà quan l’evidència contrastada de les mancances que acabem de descriure tornarà a avalar la direcció a seguir.  

Des de la IAEDEN-Salvem l’Empordà hi estarem amatents, com sempre.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

0