QUÈ ÉS LA IAEDEN?
  GRUPS DE TREBALL
  AGENDA
  NOTÍCIES - ACTUALITAT
  BUTLLETINS
  NOTICIARI ORNITOLÒGIC
  CONTACTE
     
     
 
NOTÍCIES

El Defensor del Pueblo dóna la raó a la COPalTAV-comarques Gironines

Des de fa alguns anys, les associacions Iaeden i Esbornac (COPalTAV-comarques Gironines), estem fent una sèrie d'actuacions encaminades a aclarir l'incorrecte tramitació que està seguint en el projecte del Tren d'Alta Velocitat. S empre hem defensat una alternativa al tren d'alta velocitat a 350 km/h basada en la racionalitat de les inversions i la defensa del territori, o sigui, volem un tren a velocitat alta, per la via actual millorada.

No ens estendrem ara en els múltiples arguments que avalen el nostre model ferroviari que han estat ja exposats repetidament sense resultat pràctic. El tren d'alta velocitat està arribant a Girona amb el beneplàcit de totes nostres institucions.  Ara bé, un dels múltiples arguments que utilitzem per defensar la nostra alternativa es que mai s'ha justificat la rendibilitat econòmica i social del projecte, en altres paraules no s'ha demostrat l'interès general considerant les grans inversions necessàries i els beneficis que socialment rebem d'aquestes inversions, fora d'interpretacions partidistes. Segons la Llei de l'Ordenació del Transport (Real Decret 1211/90 article 229) tot projecte ferroviari que inclogui inversió pública està obligat a elaborar un estudi de rendibilitat i finançament del projecte. L'estudi de rendibilitat econòmica i social, obligat en aquest projecte i que avalaria la  justificació de tal inversió, no s'ha mostrat mai per Fomento, nosaltres creiem que no es va fer en el seu moment i dubtem que s'hagi efectuat mai.

Repetidament (des de l'any 2001) hem sol·licitat aquest estudi a Fomento en el que quedarien reflectides una sèrie de consideracions com: cost estimat de l'obra,  avaluació financera de la nova línia,  tassa de rendibilitat interna, l'interès que presenta per a la col·lectivitat l'execució de la línia, finançament, els ingressos esperats, efectes en Renfe, tarifes, número de circulacions de mercaderies i de viatgers,... que donarien una radiografia del sistema alta velocitat que s'està executant amb descontrolades inversions en detriment del ferrocarril convencional i del transport de mercaderies per ferrocarril. 

Esbornac i Iaeden hem recorregut en moltes ocasions a Fomento, al Defensor del Pueblo i al Defensor del Pueblo Europeu, sempre sol·licitant el reglamentari estudi de rendibilitat econòmica i social així com resposta a les nostres al·legacions efectuades en el moment d'informació publica sense fins ara haver aconseguit cap resposta de Fomento. Amb independència de quin es el sistema ferroviari mes idoni, l'Administració no  pot actuar impunement saltant-se normes d'obligat acompliment.

Dins d'aquest context, un últim ofici del Defensor del Pueblo ens dona la raó en nostres pretensions. Així fa declaracions com que l'Administració ferroviària va quedar molt lluny d'arribar a un mínim nivell d'atenció a les nostres demandes. I suggereix a Fomento que faciliti la documentació sol·licitada i que respongui a les al·legacions efectuades en el període d'informació publica. Finalitza dient que quan rebi resposta a la seva sugerència, ens informarà. 

Tot això ve a compte per demostrar com s'està executant l'obra mes important de ferrocarril a Catalunya sense que cap partit polític o entitat manifesti la perplexitat que a nosaltres ens produeix la irresponsable tramitació i execució d'aquest Tren d'Alta Velocitat  que repercuteix en futurs projectes d'autèntic interès general provocant indesitjables endeutaments. 

Finalment volem fer menció a la informació que el Govern de Catalunya ha tramès en la publicació  d'interès cuitadà CATALUNYA d'octubre de 2004 , en la qual en l'Apartat “Pla de Govern” Els compromisos amb la gent , es manifesta com a realització propera dins l'acció de govern: “ Línia ferroviària d'ample internacional des del port de Barcelona fins a la frontera francesa. L'any 2005 s'impulsarà de manera decisiva aquesta obra que ha d'estar enllestida l'any 2009. Aquesta connexió ha de potenciar definitivament el Port de Barcelona, però també incrementar el transport ferroviari de mercaderies, que te molt menys impacte ambiental que el transport per carretera.”   

Aquesta informació ve a confirmar el que nosaltres hem repetit per activa i per passiva, que les necessitats ferroviàries eren bàsicament per transport de mercaderies, i que una línia d'alta velocitat era del tot innecessària. Veiem que encara es manté l'ambigüitat calculada en relació a no aclarir que la nova línia entre Barcelona i la Frontera Francesa serà una línia mixta, tot i que oficialment es segueix parlant de línia d'alta velocitat,  tothom a de saber que no es possible transitar mercaderies per aquestes.  

Iaeden i Esbornac (COPalTAV-comarques Gironines)

 
 
 
     
  Coneix Can Met
  Galeria d'imatges