Des de fa alguns anys, les associacions Iaeden i Esbornac
(COPalTAV-comarques Gironines), estem fent una sèrie d'actuacions
encaminades a aclarir l'incorrecte tramitació que està seguint
en el projecte del Tren d'Alta Velocitat. S empre hem defensat una
alternativa al tren d'alta velocitat a 350 km/h basada en la racionalitat
de les inversions i la defensa del territori, o sigui, volem un tren
a velocitat alta, per la via actual millorada.
No ens estendrem ara
en els múltiples arguments que avalen
el nostre model ferroviari que han estat ja exposats repetidament
sense resultat pràctic. El tren d'alta velocitat està arribant
a Girona amb el beneplàcit de totes nostres institucions. Ara
bé, un dels múltiples arguments que utilitzem per defensar
la nostra alternativa es que mai s'ha justificat la rendibilitat
econòmica i social del projecte, en altres paraules no s'ha
demostrat l'interès general considerant les grans inversions
necessàries i els beneficis que socialment rebem d'aquestes
inversions, fora d'interpretacions partidistes. Segons la
Llei de l'Ordenació del Transport (Real Decret 1211/90 article
229) tot projecte ferroviari que inclogui inversió pública
està obligat a elaborar un estudi de rendibilitat i finançament
del projecte. L'estudi de rendibilitat econòmica i social,
obligat en aquest projecte i que avalaria la justificació de
tal inversió, no s'ha mostrat mai per Fomento, nosaltres creiem
que no es va fer en el seu moment i dubtem que s'hagi efectuat mai.
Repetidament
(des de l'any 2001) hem sol·licitat aquest estudi
a Fomento en el que quedarien reflectides una sèrie de consideracions
com: cost estimat de l'obra, avaluació financera de
la nova línia, tassa de rendibilitat interna, l'interès
que presenta per a la col·lectivitat l'execució de
la línia, finançament, els ingressos esperats, efectes
en Renfe, tarifes, número de circulacions de mercaderies i
de viatgers,... que donarien una radiografia del sistema alta velocitat
que s'està executant amb descontrolades inversions en
detriment del ferrocarril convencional i del transport de mercaderies
per ferrocarril.
Esbornac i Iaeden hem recorregut en moltes ocasions
a Fomento, al Defensor del Pueblo i al Defensor del Pueblo Europeu,
sempre sol·licitant
el reglamentari estudi de rendibilitat econòmica i social
així com resposta a les nostres al·legacions efectuades
en el moment d'informació publica sense fins ara haver aconseguit
cap resposta de Fomento. Amb independència de quin es
el sistema ferroviari mes idoni, l'Administració no pot actuar
impunement saltant-se normes d'obligat acompliment.
Dins d'aquest
context, un últim ofici del Defensor
del Pueblo ens dona la raó en nostres pretensions. Així fa
declaracions com que l'Administració ferroviària
va quedar molt lluny d'arribar a un mínim nivell d'atenció a
les nostres demandes. I suggereix a Fomento que faciliti la documentació sol·licitada
i que respongui a les al·legacions efectuades en el període
d'informació publica. Finalitza dient que quan
rebi resposta a la seva sugerència, ens informarà.
Tot això ve a compte per demostrar com s'està executant
l'obra mes important de ferrocarril a Catalunya sense que cap partit
polític o entitat manifesti la perplexitat que a nosaltres
ens produeix la irresponsable tramitació i execució d'aquest
Tren d'Alta Velocitat que repercuteix en futurs projectes d'autèntic
interès general provocant indesitjables endeutaments.
Finalment
volem fer menció a la informació que
el Govern de Catalunya ha tramès en la publicació d'interès
cuitadà CATALUNYA d'octubre de 2004 , en la qual en l'Apartat “Pla
de Govern” Els compromisos amb la gent , es manifesta
com a realització propera dins l'acció de govern: “ Línia
ferroviària d'ample internacional des del port de Barcelona
fins a la frontera francesa. L'any 2005 s'impulsarà de
manera decisiva aquesta obra que ha d'estar enllestida l'any 2009.
Aquesta connexió ha de potenciar definitivament el Port
de Barcelona, però també incrementar el transport
ferroviari de mercaderies, que te molt menys impacte ambiental
que el transport per carretera.”
Aquesta informació ve a confirmar el que nosaltres
hem repetit per activa i per passiva, que les necessitats ferroviàries
eren bàsicament per transport de mercaderies, i que una
línia d'alta velocitat era del tot innecessària. Veiem
que encara es manté l'ambigüitat calculada en relació a
no aclarir que la nova línia entre Barcelona i la Frontera
Francesa serà una línia mixta, tot i que oficialment
es segueix parlant de línia d'alta velocitat, tothom
a de saber que no es possible transitar mercaderies per aquestes.
Iaeden i Esbornac (COPalTAV-comarques Gironines)
|