La IAEDEN-Salvem l’Empordà i SOS Costa Brava reclamen una planificació urbanística i del desplegament de les energies renovables coherent per a l’Alt Empordà en una reunió amb Territori i Urbanisme.
Durant la trobada, les dues organitzacions han traslladat la necessitat de planificar el desplegament de les energies renovables i el creixement urbanístic de la comarca de l’Alt Empordà de forma coherent i responsable. Han destacat que la major part dels municipis de la comarca compten amb un planejament territorial obsolet, només vint-i-cinc dels seixanta-vuit municipis han actualitzat les seves Normes Subsidiàries amb la figura de Pla d’Ordenació Urbanística Municipal (POUM).
A més, han recordat que a la comarca s’han aprovat noves figures de planejament sectorials per adaptar-se a la situació d’emergència climàtica i ordenar el territori. Aquests plans són el Pla Director Territorial de l’Empordà que els objectius són reforçar l’estructura urbana, protegir el paisatge, limitar les construccions de segona residència, fomentar activitats econòmiques alternatives al turisme i la racionalització de la xarxa viària[1] i el Pla Territorial Parcial de les Comarques Gironines que aposta pel reforçament de la vertebració urbana del territori per evitar el creixement desproporcionat, protegir el paisatge i els espais naturals i fomentar les activitats alternatives al turisme.[2] L’any 2021 s’aprova el Pla Director Urbanístic de revisió dels sòls no sostenibles del litoral gironí amb l’objectiu d’establir zones de protecció on evitar el creixement urbanístic.
Les entitats han alertat que l’obsolescència del planejament municipal i la manca d’adaptació als plans sectorials permeten el desenvolupament urbanístic en zones vulnerables i amb alts valors ecològics com la Farella i els sectors Super Fener i Roses 2 a Llançà, o al Cap de Bol i s’Arnella al Port de la Selva. Per aquest motiu, han manifestat la necessitat d’aturar els projectes d’urbanització fins que es revisi i s’adapti el planejament municipal als plans sectorials i territorials de tots els pobles de l’Alt Empordà.
Les Entitats s’han mostrat especialment preocupades pel risc de crear un continu urbanitzat en tota la franja costanera que encara es manté força verge entre Llançà i Port de la Selva, amb els Projectes recentment aprovats per ambdós Ajuntaments executant planejaments obsolets de l’any 2002 que mai han passat el tràmit d’avaluació ambiental.
En aquest moment es troben pendents d’aprovar definitivament per part de la Comissió Territorial d’Urbanisme de Girona els Projectes d’urbanitzar i edificar Roses 2 a Llançà amb 40 nous habitatges unifamiliars aïllats, el Projecte d’urbanitzar i edificar Cap de Bol i s’Arnella a Port de la Selva amb 40 habitatges addicionals, o el risc de perdre la pineda a la platja de la Farella amb 5 nous edificis que malmetran aquest pulmó verd que encara resistia a Llançà.
Mentre s’està urbanitzant Super Fener a Llançà amb 90 habitatges que malmeten tot el vessant de muntanya immediata al Parc Natural.
També han manifestat la preocupació per la modificació del PGOU de l’Escala amb l’increment del 20% d’edificabilitat per fomentar la implantació de 5 nous hotels de categoria alta.
I pel macro Projecte que promou l’INCASOL i la Generalitat d’ampliar el Polígon industrial del Far d’Empordà i Vilamalla anomenat Logis Empordà, requalificant i transformant en industrial 150HA de sòl agrícola.
En segon lloc, la IAEDEN-Salvem l’Empordà i la federació SOS Costa Brava han reclamat l’acceleració de la redacció del Pla Territorial Sectorial per a la Implantació de les Energies Renovables a Catalunya (PLATER), considerant-lo l’única eina per consensuar una transició energètica justa i respectuosa amb el territori. També han sol·licitat la suspensió dels macro-projectes en tràmit, com el Parc Eòlic GALATEA a la Jonquera o el Parc solar fotovoltaic Santa Llogaia número 5 a Navata, fins a l’aprovació definitiva d’aquest pla.
Les dues entitats consideren imprescindible que des de l’Administració Pública es vetlli per una planificació feta des del rigor, el consens i la responsabilitat, prioritzant la preservació de la biodiversitat, el paisatge i el benestar de la ciutadania. La Generalitat ha d’assumir un paper actiu en la revisió dels plans urbanístics municipals i en la regulació del desplegament de les energies renovables, garantint una transició energètica justa que respongui a les necessitats del territori i a criteris de sostenibilitat.
Girona, 25 de juny de 2025
IAEDEN-Salvem l’Empordà i SOS Costa Brava
[1] Acord GOV/130/2006, de 3 d’octubre, pel qual s’aprova definitivament el Pla Director Territorial de l’Empordà
[2] Pla Territorial Parcial de les Comarques Gironines (1/12/2010).