In Comunicat, Defensem el tren de l'Empordà, Notícies

ÉS UN PAS, SÍ, PERÒ ÉS UN PAS ENRERE.

Efectivament, per part de l’estat tot queda en promeses, condicionades a l’aprovació dels pressupostos en els anys següents. Una aprovació que, veient el que ha passat enguany, és dubtós que es produeixi.

Convé llegir atentament el que diuen:

El Govern d’Espanya i el Govern de la Generalitat acorden signar durant l’any 2025 un protocol de col·laboració entre totes les administracions implicades, que posteriorment haurà de ser desenvolupat en un conveni de finançament, que permeti garantir la redacció dels projectes i execució de les obres de la fase 2 de la variant de Figueres i les actuacions a realitzar en l’estació d’alta velocitat de Figueres Vilafant, per permetre que aculli els serveis d’ample convencional, que serà subscrit en aquest mateix any, sempre que quedi garantit el finançament previst en aquest a la Llei de pressuposts generals de l’Estat per al 2025 i els aprovats en exercicis posteriors”.

Com recordareu, el llavors secretari d’estat d’infraestructures, Xavier Flores, va venir a Figueres i va prometre solemnement que el projecte d’obres del trasllat de l’estació es licitaria el mes de juliol… del 2023.
A la darrera reunió del Comissionat creat per l’ajuntament de Figueres (24/01/2025), van informar que havien anat a Madrid i que el “Ministerio” s’havia compromès a licitar el projecte d’obres en un termini molt breu, de mesos.
Ara, estat i Generalitat arriben a un acord pel qual comprometen les administracions implicades a signar “durant l’any 2025” un protocol de col.laboració, “que posteriorment haurà de ser desenvolupat en un conveni de finançament, que permeti garantir la redacció dels projectes i execució de les obres”. És a dir, que el “Ministerio” torna a incomplir la promesa de licitar el projecte d’obres del trasllat, condicionant-lo a la signatura prèvia d’un protocol i d’un conveni de finançament. En definitiva, dilaten el procés i ja anuncien que no estan disposats a pagar, en solitari, aquestes obres faraòniques.
A destacar també un altre aspecte. Recordem que el que pretenia l’ajuntament era traslladar a Vilafant les estacions de tren i d’autobusos i agrupar-les en una estació intermodal que s’hauria de construir a prop d’on ara hi ha la de l’AVE. Doncs bé, el text no en diu res d’això i del que parla és de “les actuacions a realitzar en l’estació d’alta velocitat de Figueres Vilafant, per permetre que aculli els serveis d’ample convencional”, que és una cosa molt diferent.

En conclusió, l’estat i la Generalitat, amb aquest acord, tornen a posar el cronòmetre a zero i clarament difereixen dels projectes de l’ajuntament. Tot un èxit després de 20 anys !!
Per la nostra banda, continuem reclamant el debat públic, que s’ha esquivat durant molts anys i defensant l’alternativa del soterrament. Un soterrament en trinxera, com a Vic, que eliminaria els passos a nivell i mantindria les estacions al centre, que seria molt més barat, molt més ràpid i molt més senzill de fer i que no tindria cap impacte ni sobre el paisatge ni sobre les terres agrícoles.
Convé recordar que en els vint anys que l’ajuntament de Figueres ha estat fent volar els coloms del trasllat de les estacions, una dotzena llarga de municipis catalans -alguns d’ells molt més petis que Figueres- han solucionat el problema amb diverses modalitats de soterrament. Per tant, és perfectament legítim dir que la seva estratègia ha estat un fracàs i que convindria rectificar.

FIGUERES, 19/02/2025

DEFENSEM EL TREN DE L’EMPORDÀ

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

0