In Defensa del territori, Grans infraestructures

Davant la notícia, que s’ha fet pública aquesta darrera setmana, que es voldria fer al municipi de Bàscara, concretament a l’entorn de dues gasolineres que es troben a la carretera d’Orriols a l’Escala, una zona d’aparcament i serveis per a uns 1200 camions, des de l’entitat manifestem la nostre total oposició al projecte i donem total suport als veïns i veïnes que s’estan organitzant contra la construcció d’aquest aparcament.

Per a aquest projecte, que s’ha anat gestant en el darrer any, encara no s’ha demanat cap permís ni s’ha iniciat cap tràmit urbanístic, però pel que ha explicat el mateix alcalde de Bàscara, l’alcalde de Camallera-Saus-Llampaies i el que han pogut saber els veïns, el projecte consisteix en una zona d’aparcament i serveis -que inclouen gasolinera, hotel, piscina i sauna- per a un nombre de camions encara no ben definit però que pot arribar a 1200, amb una zona per a camions amb mercaderies perilloses i una altra zona amb camions amb mercaderies no perilloses que, en total, podria arribar a 30 o 40 Ha.

Des de l’entitat mostrem la nostra total oposició al projecte pels següents motius:

  • Es pretén situar aquesta zona de serveis en un sòl que el Pla Territorial Parcial de les Comarques Gironines inclou a la categoria de sòl de protecció especial. El servei que es pretén implantar és propi d’un sòl industrial o un sòl logístic i de cap manera no es pot construir en un sòl de protecció especial. Tampoc no hi cap cap justificació per a requalificar aquest sòl.
  •  A pocs quilòmetres hi ha alternatives suficients per a un espai d’aquestes característiques, tot el sòl logístic i industrial a l’entorn de Vilamalla, El Far, Llers o la Jonquera. A banda de les àrees d’aparcament i de serveis que hi ha a la mateixa autopista, és del tot lògic que, si es vol apostar tant per la logística, el sòl d’ús logístic hagi de comptar amb aparcament per a camions.
  • De tota manera, posem en dubte que la logística hagi de ser el futur de l’Empordà. De moment, el primer fruit de la logística és que apareixen projectes per a situar infraestructures en llocs inapropiats, intentant pagar a preu de sòl rústic el que s’hauria de pagar a preu de sòl urbanitzable. L’especulació de tota la vida.
  • Tampoc no creiem que el futur del transport de mercaderies passi per seguir creixent i menys pel transport en camió. Segurament en els propers anys veurem relocalització de la producció, menys transport de mercaderies en general, i un increment del transport de les mercaderies en tren, aquest últim fet provocaria la inviabilitat econòmica del projecte a mitjan-llarg termini.
  • El transport és una de les grans causes d’emissions de CO2, especialment en una comarca com l’Alt Empordà. Tots els compromisos per a disminuir les emissions passen necessàriament per no incrementar ,sinó disminuir el transport per carretera. Pretendre que els camions seran elèctrics és una utopia avui en dia. El transport de mercaderies passa pel ferrocarril.

0