In Carreteres, Defensa del territori, Grans infraestructures, Notícies

Resposta de la IAEDEN-SALVEM L’EMPORDÀ a la creació d’un “Comissionat per la transformació ferroviària”.

El ple de l’ajuntament de Figueres va aprovar la creació d’un “Comissionat per la transformació ferroviària de Figueres” que, bàsicament, hauria d’assessorar el consistori en matèria d’infraestructures ferroviàries i viàries relacionades amb el trasllat de l’estació a Vilafant.  Des de IAEDEN-SALVEM L’EMPORDÀ volem manifestar el nostre desacord. 

El document que crea aquest comissionat, dóna per fet el trasllat de l’estació, eludint l’imprescindible debat sobre la seva  conveniència.

Ateses la magnitud de l’obra i les importants repercussions que tindria, tant a nivell urbanístic i mediambiental com sobre la mobilitat i per a tota la comarca, creiem que el que ara convé és crear un espai de debat destinat a trobar el consens social sobre la solució a tota la problemàtica. 

S’hauria d’haver comptat amb la presència d’experts neutrals de diferents disciplines, de totes les administracions implicades, incloent una representació de la resta dels municipis (amb els que no es compte per a res), i d’entitats representatives de la comarca com COMERÇ FIGUERES, EMPORDÀ TURISME, L’INSTITUT D’ESTUDIS EMPORDANESOS o la  IAEDEN-SALVEM L’EMPORDÀ, entre d’altres.

En comptes d’això, l’Ajuntament de Figueres, ens imposa el trasllat de l’estació creant aquest “Comissionat” només per assessorar sobre els detalls i deixant de banda  alternatives més viables i amb menys impacte.

No tot està dat i beneït. Quedar-se sense estació al centre no és inevitable.

La IAEDEN-Salvem l’Empordà constata que fa 15 anys que equips de govern de Figueres, presidits per 5 alcaldes i alcaldesses diferents, s’entrebanquen amb la mateixa pedra. Els alcaldes marxen i els passos a nivell es queden. 

El trasllat de l’estació implica unes inversions enormes en una ciutat amb molt poc pes polític o electoral. És legítim preguntar-se si l’estratègia seguida fins ara no ha estat equivocada. Efectivament, mentre Figueres feia volar els coloms del trasllat a Vilafant i de la falsa intermodalitat, una dotzena de poblacions catalanes han optat per  conservar les estacions al centre i per integrar el traçat de les vies amb diverses modalitats de soterrament. Una solució molt més barata i senzilla de fer que  traslladar l’estació. Només Salou ha optat pel trasllat i la seva estació ha perdut el 70% dels viatgers. 

El mes de Juliol del 2021, el llavors ministre de Transportes y Movilidad, José Luís Àbalos, va dir, a Las Cortes que, malgrat que hi hagués un Estudio Informativo, aprovat l’any 2007 i que preveia el trasllat de l’estació a Vilafant, el govern estava disposat a contemplar totes les opcions, inclosa la de mantenir l’estació al centre. Va insistir molt en dir  que volia un acord sobre el tema amb la Generalitat i l’ajuntament. 

Una catalana, Raquel Sánchez, va substituir Ábalos. Si el Ministerio ha canviat d’opinió, convindria saber per què i qui ha provocat aquest canvi. Ningú no ho ha explicat.

El Ministerio i l’ajuntament haurien d’explicar també per què es volen gastar tants milions en unes obres tan faraòniques com innecessàries. Ja n’hi ha prou de malgastar els nostres diners en decisions absurdes que es prenen sense debat públic i sense comptar amb la gent del territori. 

En un estat on gran part de les inversions promeses no s’han fet mai realitat, embolicar-se en unes obres d’aquesta magnitud és una imprudència temerària.

Mentrestant, ADIF, és a dir el Ministerio de Transportes y Movilidad, està canviant les catenàries de la línia de Portbou i ja ho ha fet en el tram entre Vilamalla i Vilabertran que, en teoria, hauria de desaparèixer amb el trasllat. També acaba d’anunciar inversions importants en les estacions del centre de Figueres i de l’AVE a Vilafant. Dues estacions que també haurien de desaparèixer, si fessin cas del que diu l’ajuntament.

El que, de moment, no ha fet el Ministerio ha estat licitar la redacció de la primera part del projecte d’obres. Recordem que el secretari general d’aquest Ministerio va venir a Figueres i es va comprometre a fer-ho el mes de Juliol….

Ara com ara, només hi ha aprovada una partida pressupostària de 250.000 euros amb la que és impossible redactar un projecte d’aquesta envergadura.

Per tot això i mentre no hagin tret les vies del centre, continuarem defensant una alternativa que considerem molt més racional i molt més adaptada al nostre temps.

Per què no hem canviat d’opinió ?

No dubtem que hi ha gent molt interessada en traslladar l’estació a Vilafant. Són, per exemple, els que volen especular amb terrenys i els que volen que la línia de Portbou sigui prioritàriament o exclusivament per a mercaderies. Però el trasllat perjudica la majoria de la població per, entre d’altres, les següents raons:

Primera.- El trasllat a Vilafant de l’estació del tren i de la dels autobusos, les allunyaria de la immensa majoria de la població de la comarca, que viu a llevant de la ciutat i no a ponent. La gent de la comarca, si agafa el tren o els autobusos per anar a Figueres, per fer qualsevol gestió o per comprar, vol anar al centre i no a un cul de sac mal comunicat de Vilafant. Els turistes que ens visiten volen el mateix.

Segona.- El trasllat perjudica la majoria dels usuaris del transport públic. El tren té molts més viatgers que l’alta velocitat; ho diuen les dades oficials. A més, quants dels que fan servir l’estació de busos voldrien anar a Vilafant? L’estació d’alta velocitat està tan mal situada que fins i tot un barri de Vilafant, el de Les Forques, té l’estació del centre més a prop.

Tercera.- Diuen que la posició de l’estació no és important, però la realitat els desmenteix. Dades de Renfe del 2018 i que fan referència només als serveis de mitjana distància, ho demostren clarament.

Per anar de Figueres a Girona,  el 89,60 % dels viatgers anaven amb els Media Distancia de l’estació del centre i el 10,37% amb els serveis AVANT d’alta velocitat. Tot això quan la diferència de preus era molt petita i quan la durada del viatge en alta velocitat era de menys de la meitat..

Per anar a Barcelona, malgrat que l’AVANT triga una hora menys, un 37% dels viatgers continuaven preferint els Media Distancia. Com que la diferència de preu era inferior a 2 euros, l’explicació l’hem de buscar en el fet que l’AVANT només s’atura a l’estació de Sants, mentre que el Media Distancia fa 3 aturades dins la ciutat de Barcelona.

Els viatgers ens ho diuen cada dia. En els trajectes curts, la posició de l’estació és determinant i, fins i tot en trajectes més llargs, també té la seva importància.

Quarta.-  El trasllat hauria de comportar la construcció d’una caríssima variant ferroviària pel nord de Figueres, per permetre que, des de Vilafant, els trens tornessin a enllaçar amb la línia de Portbou. Caldria un túnel per sota la muntanya del Castell i un viaducte enorme per baixar a la plana i passar per sobre l’antiga N-II. Després caldria superar diverses carreteres locals, el Cinturó de Ronda de la N II i la N 260. Tot això en una zona catalogada com a inundable o molt inundable… Com que seria un traçat nou, caldria expropiar-ne els terrenys als propietaris. Tot plegat una obra molt cara, molt lenta i molt complicada.

Cinquena. NO han explicat com es pagaran les obres. Parlen de 150 milions d’euros. Creiem que són molts més, perquè calen moltes altres inversions: accessos, nous pàrquings, noves estacions, adaptar la platja de vies i un molt llarg etcètera. 

Sisena.- La construcció d’aquesta monstruosa variant ferroviària podria tenir un gran impacte sobre la muntanya del Castell, que és el pulmó verd de Figueres, i sobre la plana agrícola al nord i a l’est de la ciutat. 

Setena.- No pot ser que la contribució de la ciutat de Figueres i del Ministerio de Transportes a la lluita contra el canvi climàtic sigui un augment de la mobilitat motoritzada provocat pels desplaçaments a Vilafant. Actualment, més d’un 60% de la gent de Figueres accedeix a peu a l’estació.

Vuitena.- Soterrar les vies en una trinxera, com es va fer a Vic, és una manera molt més ràpida i molt més barata de suprimir els passos a nivell que traslladar l’estació. Permet connectar tots els carrers, no té cap impacte sobre el territori i estalvia moltes emissions i caos circulatori perquè redueix els desplaçaments motoritzats.

Si parlar de suprimir els passos a nivell no és cap argument, perquè amb el soterrament també desapareixerien i molt més ràpidament; si els perjudicis per al medi ambient i per a la mobilitat figuerenca i comarcal són indiscutibles; si no hi ha consens ni a la ciutat ni a la comarca, per què insisteixen en traslladar una estació que, malgrat les deficiències del servei, és una de les més importants de l’estat? Per què posen en perill una línia que tenim des del 1878?

CONSTRUIR MENYS, PENSAR MÉS. Menys carreteres i més transport públic.

El Comissionat que s’ha creat també s’ocuparà de carreteres i vials. El nostre ajuntament vol que es construeixin tot un seguit d’infraestructures viàries per, entre altres coses, facilitar l’accés a una estació situada en un cul de sac. Mantenir l’estació al centre, estalvia molts diners i molta destrossa. 

Defensen una visió totalment desfasada del tema de la mobilitat. Efectivament, vivim temps incerts. El canvi climàtic ja és ben evident i estem entrant en la crisis energètica.  Qui no tingui un bon sistema de transport públic les passarà magres perquè la mobilitat amb vehicles personals es reduirà. 

Ara el que toca és gestionar la demanda de mobilitat, enlloc de només pensar en construir carreteres. Per exemple, fent el que Figueres no ha fet mai; és a dir, exercir de capital per posar d’acord tota la comarca en reclamar una millora del transport públic comarcal i regional. 

A més, per facilitar l’accés a la ciutat i a la comarca dels nostres veïns de la Catalunya Nord i dels centenars de milers de turistes que hi estiuegen, necessitem que las connexions ferroviàries a Portbou i Cervera funcionin i necessitem impulsar la creació d’un servei ferroviari transfronterer, com els que existeixen a tot Europa, que connecti les 25 poblacions que hi ha entre Narbona i Girona.

Cal reduir el col·lapse circulatori a  la ciutat i fer-la més saludable, més amable, més atractiva i més accessible als visitants. 

D’aquesta manera, rebaixarem les nostres emissions i obrirem les portes a una mobilitat molt més sostenible. 

IAEDEN-Salvem l’Empordà.

0